Lokale nyheder er i følge rapporten "The Power og Local Focus" blandt det vigtigste indhold, der kan tiltrække læsere til aviser.
Lokale nyheder kommer i prioriteret rækkefølge foran:
* Kultur
* Krimi
* Erhverv
* Internationale nyheder
* Politik
* Underholdning
* Sport
* Vejret
Det er jo opmuntrende, når man arbejder med lokale nyheder. I samme rapport giver Bob Zaltsberg 12 gode råd til hvordan man opbygger et godt forhold til læserne. De 12 bud er:
* Lokale nyheder
* Mennesker i centrum. Almindelige mennesker. Også unge.
* Variér genrerne. Brug feature, fortællende journalistik, Q&A-interviews og opsummerende boxe.
* Tilbyde handlemuligheder på hver side: "Tænk og gør", "hvordan kan du hjælpe", "Hvor kan du få mere info" og ikke mindst: henvis til netavisen.
* Top 3 emner for lejlighedslæsere er: Nyheder om byen, området eller de lokale uddannelsesinstitutioner.
* Top 3 tilbud for lejlighedslæsere er: Vejret, Forslag til, hvad man kan lave, steder at besøge, sundhed, fitness, film, teater, underholdning, forældreliv, personlige relationer og hus&hjem.
* Motivér læserne til at leve bedre, gør dem klogere, plej læsernes interesser, giv dem noget at tale om, skriv om folk, de kender, skriv til følelser og inspiration, husk humor og overraskelser - og spild ikke læsernes tid!
* Konsekvens. Besvar altid "Hvad betyder det her for mig?" og undgå at skrive om myndighedernes møder, processer og at skrive for kilderne.
* Lok lejlighedslæserne tilbage. Brug opsummeringer, foto med informative tekster, levende og letforståelig grafik, skriv kort.
* Reklamér for den kommende dag og kommende historier.
* Inddrag netavisen. Ældre læsere er også åbne for forandringer, der skal tiltrække yngre læsere og lejlighedslæserne.
* Gå i dialog og interaktion med læserne. Giv læserne mulighed for at være med.
mandag den 8. oktober 2007
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar